No al Quart Cinturó

Bloc d'informació sobre el Quart Cinturó.

dilluns, de setembre 27, 2010

El Quart Cinturó i els efectes secundaris del Golf de Can Bonvilà

El territori i el conflicte
Entre Terrassa i Sabadell i al nord de la via de RENFE hi dues grans realitats. A l’oest, el Golf de Can Bonvilà i a l’est l’espai agrícola de Sant Julià i Mas Canals. Són dos grans paquets clars que en una mirada al Google Earth es poden observar diàfanament. La foto aèria senyala clarament els dos tons de verd. L’artificial del camp de golf i el més de secà de la part agrícola. Antigament era un espai continuo, ara en són dos.

Hi ha encara més. Hi ha una petita franja de separació entre el Golf i la ciutat de Terrassa que es correspon amb els torrents de la Grípia i la Betzuca i amb la plana d’entre mig de la Torre de Mossèn Homs. Aquests espais són estimats a Terrassa i ho són amb raó, ja que formen part d’un rodal tan conegut com ho són a Sabadell Sant Julià i Mas Canals.

I ara arriba el Quart Cinturó. No vol passar pel mig del Golf i no hauria de passar tampoc pel mig de l’espai agrícola de Sant Julià i Mas Canals. La traça a exposició pública del Quart Cinturó estalvia el pas pel Golf, però es passeja pel mig de Mas Canals fins fer-ne dues meitats ridícules.

És difícil pensar que l’autovia passi per Golf. I tanmateix, una bona solució tècnica estalviaria crear més problemes del compte i una dificultat sempre s’ha de resoldre. Admetem que no cal i que no s’ha de passar pel mig del Golf, però tampoc admetem que calgui fer-ho per Sant Julià i Mas Canals. Tenim un problema i ignorar-lo és una renúncia a imposar la racionalitat.

Així doncs, l’existència del Golf limita molt les solucions de pas de la nova via entre Terrassa i Sabadell. I un efecte secundari del Golf és si haurem d’admetre una solució dolorosa que malmeti la part de Sabadell en aquest àmbit nord.

Hi ha solucions?
Hi són. La traça de la nova via pot passar alineada a la línia del ferrocarril. Es podria cobrir parcialment i podria connectar amb l’estació de Castell Arnau (ara Can Llong) per fer-la intermodal. Així deixaria tota la major part de Mas Canals lliure i sencera. Només quedaria limitada per la ronda oest de Sabadell, la qual en la part nord de Ca n’Oriac ja coincideix amb la traça del Quart Cinturó.

Per tal que aquesta solució sigui factible cal que la traça en la banda de Terrassa baixi des de la part nord de nucli urbà fins fer-se paral·lela a la traça del ferrocarril. I aquí topem amb una dificultat: és l’espai dels torrents de la Grípia i la Betzuca.

Terrassa, que ha estat molt promotora del Quart Cinturó, desitja que aquí li desaparegui el més ràpidament possible del seu terme municipal i que sigui Sabadell qui l’entomi, al cost que sigui.

De la mateixa manera que al llarg de la línia de RENFE es poden fer solucions integrades entre el Golf i el tall de les vies (la fèrria i la nova de vehicles), també a la part que mira Terrassa és possible fer-ho. Caldria resseguir, millor per dins que per fora, la façana oest del Golf. És possible fer-ho i fins i tot resultaria factible recuperar en altres indrets els espais que es perdessin. I aquest cost sempre serà menor que el de destruir Sant Julià i Mas Canals a Sabadell i el bosc de Can Bonvilà a Terrassa.

Es deixarà el municipi de Sabadell triturar Sant Julià - Mas Canals com un efecte secundari, com una torna demorada en el temps del projecte del Golf? O garantirem l’existència futura d’aquest espai?

Si Terrassa estima la Grípia i la Betzuca, Sabadell estima Sant Julià – Mas Canals. La solució hauria de ser acceptable per a totes dues ciutats. No que una ciutat passi el mort a l’altra.

La solució de traça al llarg del ferrocarril permet estacions intermodals a Can Llong i a Terrassa-Est, així com un accés directe a l’avinguda del 22 de juliol, que és com la Gran Via de Sabadell a Terrassa, el carrer fet al damunt del túnel del tren. I aquest accés relliga millor les dues ciutats i ho fa de manera més directa, que no pas fent excursions, com ara preveu la traça oficial del Quart Cinturó, per damunt del Golf.

Perdran Sabadell i Terrassa aquesta batalla i es deixaran destruir un espai significatiu al nord dels seus municipis? No hauria de ser així.

Demanem a les nostres autoritats la lucidesa de veure la jugada que hi ha ara sobre el tauler. Demanem que no siguin cecs i que no es facin ignorants d’una realitat que és la torna del Golf. Terrassa va autoritzar el Golf de Can Bonvilà i el va fer en el seu terme, però són inadmissibles els seus efectes secundaris i a la llarga, les bombes de dispersió soterrades i que estan a punt d’explotar en els termes municipals de Sabadell i Terrassa.

manel larrosa
setembre 2010

Traçat del Quart Cinturó entre Terrassa i Sabadell en la versió oficial de l'Estudi Informatiu:



Traçat alternatiu al llarg de la via del ferrocarril:




Etiquetes de comentaris: , ,

2 Comments:

At 11:45 p. m., Blogger Miquel said...

Hola Manel, una altre sol.lucio podria ser que seguexi el traçat de la carretera de Sabadell a Matadepera.

 
At 6:03 p. m., Anonymous Anònim said...

Una mica de coherència:

1. Com pots fer un blog contra el quart cinturó i, a la vegada, demanar que es dupliquin els kilòmetres d'asfaltat només per a que no passi per la teva ciutat?
2. Dius: "La solució ha de ser acceptable per les dues ciutats". Terrassa i Viladecavalls ja han pagat prou quart cinturó per sobre dels seus espais. A sobre demanes que ens trinxin tot el sector est amb autovia, corbes impossibles i entrades "relligades més directes"? Òbviament no entens com funciona Terrassa, ni la mobilitat sostenible.


Si a Sabadell tant problema li suposa, que faci un túnel d'uns pocs metres per connectar espais o directament que no faci la B-40.

Busca solucions per a la teva ciutat, però fes-ho sense perjudicar a la resta que prou tenen, i a sobre amb l'eslògan solidari: "Perdran Sabadell i Terrassa aquesta batalla". Terrassa ja ha perdut prou, estigues tranquil.

El camp de golf no és una meravella, però com a mínim no fa soroll, la fauna pot sobreviure, i els espais naturals adjacents respiren qualitat suficient com per poder desenvolupar el corredor verd Sant Llorrenç-Collserola.

No es el mateix travessar puntualment una autovia, que tenir-la en paral·lel durant tot el connector verd amb cero qualitat durant tot el recorregut.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home