Article publicat al triangle aquest dilluns dia 20 de novembre.
 El Quart Cinturó (QC)  o Autovia Orbital és un projecte d’autovia amb l’objectiu d’unir  l’Alt Penedès amb l’extrem nord-est del Vallès Oriental. Amb una  traça paral·lela i molt pròxima a l’AP7, la seva construcció constituiria  la pitjor agressió possible als importants espais naturals dels peus  de la serralada prelitoral. No només per la destrossa directa que significaria,  sinó per la dinàmica urbanitzadora que, amb tota seguretat, generaria  al bell mig dels paisatges més genuïnament vallesans. De fet, el QC  no és l‘única autovia prevista que ha de travessar el Vallès, ja  que el recent Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC)  preveu, entre d’altres, l’Autovia del Marge Esquerre del Besòs,  l’Autovia del Tenes i la Interpolar Sud. Aquesta planificació de  caire “desarrollista” negligeix el compliment dels compromisos inclosos  en el Protocol de Kyoto i ignora els preocupants índexs de contaminació  atmosfèrica a la Regió Metropolitana de Barcelona.
  Molts dels principals  problemes ambientals (contaminació atmosfèrica i acústica, destrucció  i fragmentació d’espais naturals) tenen origen en el model d’infraestructures  amb el qual es vol servir la gran mobilitat característica de la nostra  societat. Aquesta enorme mobilitat podria ser ambientalment menys perniciosa  amb un model de transport basat en el transport públic, sobretot ferroviari.  Malauradament, el model de transport actual evoluciona just en sentit  contrari. No només la nostra xarxa ferroviària és molt insuficient  i mal gestionada, sinó que les previsions del PITC són que seguirà  així durant molts anys. En canvi, la dispersió urbanística i la sobrevaloració  de la cultura de l’automòbil posen cada dia a la carretera, en hores  i itineraris coincidents, centenars de milers d’automòbils.
  Al  Vallès, és fàcil comprovar que els principals problemes de trànsit  no són en sentit E-W a l’AP7 (problemes que suposadament el QC ajudaria  a pal·liar), sinó en sentit N-S: fonamentalment, la comunicació entre  Barcelona i el Vallès per la C58, en l’enllaç entre A7 i C58, i  en determinats accessos, rondes i carreteres locals i comarcals. Sovint,  els dèficits d’aquesta xarxa secundària acaben provocant, en una  mena d’efecte dominó, el col·lapse a l’autopista en no poder distribuir  apropiadament l’allau de vehicles provinent de l’autopista. La presència  de peatges no fa sinó limitar les possibilitats de la xarxa d’autopistes,  provocant greus disfuncions en sobrecarregar la xarxa secundària, i  augmentant els problemes generals del sistema. El QC, que no és sinó  una via ràpida de pas en l’eix E-O, no solucionaria els problemes  reals, sinó que fins i tot, atesa la retroalimentació entre noves  carreteres, dispersió urbanística i transport privat, estimularia  encara més el col·lapse intrínsec del model de trànsit actual. Malgrat  tot, es continua parlant d’ell com d’una mena de talismà per solucionar  tots els problemes del trànsit.
  El cert és  que tant públicament com en nombroses entrevistes mantingudes amb diferents  representants d’administracions i cambres de comerç s’admet que  el QC no solucionaria els problemes de trànsit; però a continuació  s’addueix que és una inversió que no es pot deixar perdre. Quin  país el nostre! Tan sobrats anem que no cal racionalitzar les despeses?  Ja no calen més hospitals ni escoles? Inclús en l’àmbit dels transports,  com és que no es dediquen aquests diners al rescat dels peatges? Per  què no es poden establir noves línies de trens o millorar les actuals?  No és una vergonya que no passi setmana sense que la xarxa de trens  de rodalies pateixi algun incident greu? I la vergonya diària (el no-incident  de cada dia) de trens saturats i que fan tard? Només una dada: els  15 km del tram Abrera-Terrassa del QC representen quasi els mateixos  diners que el pla de xoc de Fomento per als pròxims dos anys per tota  la xarxa de rodalies. És clar, potser el QC serveix per fer veure que  es fan coses, per tapar totes aquestes vergonyes. De passada, alguns  faran l’agost  amb l’orgia de ciment i totxo que se’ns prepara.
  En resum, els  vallesans ens hem de deixar prendre els paisatges rurals que ens identifiquen  perquè els nostres governants no saben tapar-se les vergonyes d’una altra manera? El dia 3 de desembre, a les 10 h. a l’estació de RENFE  de Sabadell Centre, hem de manifestar-nos contra tot aquest desgavell,  en favor dels nostres espais naturals i d’un model alternatiu dels  transports.
  Més informació en ccqc.pangea.org  i www.adenc.org